Actiefi lms, documentaires over ‘extreme sports’ en racespelletjes op de computer: ze zijn gevaarlijker dan je denkt. Uit een grootschalig meta-onderzoek blijkt dat media waarin het nemen van risico’s wordt verheerlijkt, de gebruiker zelf aanzetten tot het nemen van meer risico’s.
Zonder dat wij daar zelf erg in hebben, beïnvloeden deze media onze gedachten en ons gedrag. Na het spelen van een racespelletje, is de kans op ongelukken groter als wij daarna in een echte auto stappen. Als wij een fi lm zien waarin veel gedronken wordt, is de kans groter dat we zelf een biertje opentrekken. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld drugsgebruik of risicovol seksueel gedrag. De onderzoekers gebruikten voor hun metaanalyse onderzoeken uit de periode van 1983 tot 2009, waarin in totaal meer dan 80.000 deelnemers zijn onderzocht. Hoe actiever wij omgaan met deze media, hoe groter het eff ect. Daardoor is de invloed van een computerspel groter dan het kijken naar een fi lm, en een fi lm weer invloedrijker dan achtergrondmuziek waarvan de teksten het nemen van risico’s verheerlijken.
The eff ects of risk-glorifying media exposure on risk-positive cognitions, emotions, and behaviors: a meta-analytic review Door: P. Fischer, T. Greitemeyer, A. Kastenmüller, C. Vogrincic & A. Sauer Psychological Bulletin, 2011, online gepubliceerd op 21 februari, doi:10.1037/a0022267