Lees verder
We twitteren en facebooken wat af, politici incluis. Vooral berichten over tegenstanders worden opgepikt, suggereert Amerikaans onderzoek.
Iris Dijkstra

Welke invloed hebben social media op politieke overtuiging? Een prangende vraag sinds een twitterende president beweerde dat verkiezingen waren ‘gestolen’ en opriep tot de bestorming van het Capitool. Hoewel Trump intussen van Twitter en Facebook is geweerd, blijven zijn aanhangers geloven dat hen onrecht is aangedaan.

In dit gepolariseerde land analyseerde een groep psychologen ruim 2,7 miljoen berichten van nieuwsbronnen en leden van het Amerikaanse Congres. Vooral berichten van congresleden over de tegenpartij blijken het goed te doen bij de achterban: zulke berichten worden twee keer zo vaak gedeeld of geretweet als berichten over de eigen groep. Elk woord dat slaat op de rivaal (‘Democraat’, ‘Trump’, ‘links’, ‘Republikein’ etc.) vergroot de kans op een share of retweet, veel meer dan negatieve of moreel-emotionele woorden. En laten nu zulke outgroup-woorden een enorme voorspeller zijn van boze reacties. Kennelijk werkt alleen al het noemen van de tegenstander op Twitter of Facebook als een rode lap op een stier. Politieke kleur doet er daarbij niet toe: Democraten en Republikeinen reageren volgens de onderzoekers op een vergelijkbare manier. Ook het specifieke platform (Facebook of Twitter) is irrelevant.

Social media zijn niet meer weg te denken uit ons leven. Maar je vraagt je wel soms af hoe de wereld er zónder uit had gezien.

Bron: Rathje, S., Bavel, J. J. van, & Linden, S. van der (2021). Out-group animosity drives engagement on social media. PNAS, 118(26), e2024292118, https://doi.org/10.1073/pnas.2024292118

Foto: Morocko/shutterstock.com