Om dat na te gaan analyseerde een internationale groep wetenschappers ongeveer 105.000 verschillende nieuwsberichten die de website Upworthy genereerde. De koppen van deze berichten druipen van de spanning en sensatie. ‘12 Minutes. If You Support Our Troops, Sacrifice at Least That Much To Them’ en ‘imagine: You’re Raped At Your Job And Your Boss Intentionally Tries To Shut You Up’ zijn twee voorbeelden. Dergelijke berichten werden in totaal zo’n 370 miljoen keer gezien, maar ‘slechts’ 5,7 miljoen keer aangeklikt. Het waren vooral de headlines met negatieve woorden erin die kliks genereerden. En hoe meer negatieve woorden in één kop, des te vaker er op zo’n bericht werd geklikt. Saillant detail: het sterkste effect werd gevonden bij berichten over politiek en economie. Een belangrijke constatering, in tijden van fake news en complottheorieën. Onze neiging vooral over economie en politiek te lezen als het slecht gaat, zou politieke polarisatie in de hand kunnen werken.
Bron: Robertson, C. E. et al. (2023). Negativity drives online news consumption. Nature
Human Behaviour.
Beeld: panuwat-phimpha / Shutterstock