Lees verder
Even scrollen door de headlines van het nieuws – we doen het bijna allemaal. Maar wat voor berichten klikken we vervolgens aan? Daar is onderzoek naar gedaan. Onder journalisten is het een bekend adagium: een ramp voor het land is een feest voor de krant. Berichten over leed en ellende doen het nu eenmaal beter dan goed nieuws, wellicht omdat we van oudsher gevaren proberen in te schatten. Maar de papieren krant moet tegenwoordig opboksen tegen ontelbare online nieuwsplatforms. En wat zijn dan de berichten die mensen aanklikken om verder te lezen?
Iris Dijkstra

Om dat na te gaan analyseerde een internationale groep wetenschappers ongeveer 105.000 verschillende nieuwsberichten die de website Upworthy genereerde. De koppen van deze berichten druipen van de spanning en sensatie. ‘12 Minutes. If You Support Our Troops, Sacrifice at Least That Much To Them’ en ‘imagine: You’re Raped At Your Job And Your Boss Intentionally Tries To Shut You Up’ zijn twee voorbeelden. Dergelijke berichten werden in totaal zo’n 370 miljoen keer gezien, maar ‘slechts’ 5,7 miljoen keer aangeklikt. Het waren vooral de headlines met negatieve woorden erin die kliks genereerden. En hoe meer negatieve woorden in één kop, des te vaker er op zo’n bericht werd geklikt. Saillant detail: het sterkste effect werd gevonden bij berichten over politiek en economie. Een belangrijke constatering, in tijden van fake news en complottheorieën. Onze neiging vooral over economie en politiek te lezen als het slecht gaat, zou politieke polarisatie in de hand kunnen werken.

Bron: Robertson, C. E. et al. (2023). Negativity drives online news consumption. Nature
Human Behaviour.

Beeld: panuwat-phimpha / Shutterstock