Amerikaanse onderzoekers hebben nu onderzoek gedaan naar de mogelijke effecten van muzikale training op, in het bijzonder, uitvoerende hersenfuncties (executive functional skills): cognitieve processen zoals informatieverwerking, problemen oplossen, focussen en schakelen tussen verschillende taken. Die hogere orde-processen gelden als betrouwbare voorspellers van academisch succes. Deze Amerikaanse onderzoeksuitkomsten lijken de hypothese te steunen dat muzikale training op zijn minst samengaat met versterkte ontwikkeling van juist deze functies.
Aan het experiment deden twee groepen proefpersonen mee. Beide groepen waren gematcht op sociaaleconomische status en opleidingsniveau van hun ouders. De eerste deelnemersgroep bestond uit dertig volwassenen tussen de 18 en 35 jaar, van wie de helft geen of minimale ervaring had met muziekonderricht. De andere vijftien musiceerden al vanaf hun negende levensjaar en deden dat nu nog tenminste acht uur per week; zij scoorden hoger op cognitieve flexibiliteit, beschikten over meer werkgeheugen en waren verbaal vaardiger. Van de andere deelnemersgroep, bestaande uit 27 kinderen van negen tot twaalf jaar oud, hadden twaalf geen en vijftien wel muziekles. Die laatste scoorden bij tests hoger op spreekvaardigheid en processnelheid. Hersenscans bij de jonge deelnemers lieten onder meer bij het verwerken van informatie en het switchen tussen meerdere taken grotere activiteit zien in de hersengebieden die correleren met executive skills.
Of de samenhang tussen muzikale training en genoemde cognitieve kwaliteiten oorzakelijk van aard is, laten de onderzoekers in het midden. Conclusies daarover vergen grootschaliger onderzoek. Niet onbelangrijk, nu muziekscholen massaal sluiten en muziekonderwijs meer en meer naar de marges van het curriculum wordt verdrongen. (EdJ)
Bron: Zuk, J. et al. (2014), Behavioral and Neural Correlates of Executive Functioning in Musicians and Non-Musicians. PlosOne. doi: 10.1371/journal.pone.0099868