Het werkgeheugen trainen zou nuttig zijn voor kinderen of volwassenen met leerproblemen. Dat zou tevens de concentratie en andere cognitieve processen verbeteren. Een recente metanalyse trekt deze claim echter sterk in twijfel.
Volgens www.cogmed.com/nederlands zouden mensen die de op de site aangeboden training volgden ‘hun concentratievermogen sterk hebben verbeterd, betere controle hebben over impulsief gedrag en beter gebruik kunnen maken van complexe vaardigheden om te kunnen redeneren. Uiteindelijk kunnen betere schoolresultaten worden behaald, vooral wat betreft rekenen en lezen.’ Sites als www.junglememory. com en www.cognifi t.com doen vergelijkbare beloftes.
Een meta-analyse van Monica Melby-Lervaåg en Charles Hulme, respectievelijk verbonden aan de Universiteit van Oslo en het University College London, trekt deze claims echter sterk in twijfel. Op korte termijn kunnen dergelijke trainingen weliswaar een positief eff ect hebben, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Het eff ect is na een paar maanden al niet meer meetbaar. En misschien nog wel belangrijker: het eff ect generaliseert niet naar andere cognitieve domeinen. Zo kan een training in het onthouden van cijfers op korte termijn eff ect hebben, maar zowel op korte als op lange termijn is er geen eff ect meetbaar in domeinen als rekenen of taal.
Volgens de twee onderzoekers berusten trainingen van het werkgeheugen op een ‘tamelijk naïef’ model van het geheugen. Te makkelijk wordt verondersteld dat veel oefenen het geheugen verbetert, zoals je een spier kunt versterken met fysieke training.
Bron: Melby-Lervaåg, M., & Hulme, C. (2012, May 21). Is Working Memory Training Eff ective? A Meta- Analytic Review. Developmental Psychology. Advance online publication. doi: 10.1037/a0028228