46 Weergaven
0 Downloads
Log in
De Vrije Universiteit Amsterdam, School of Business and Economics, staat aan de start van een samenwerking met bedrijven om wetenschappelijke inzichten uit digitale gedragsinzichten te verkrijgen. Deze hebben als doel om beter zicht te krijgen op het werkende mechanisme achter gedragsinterventies en de generaliseerbaarheid van deze interventies in verschillende contexten over tijd. In dit artikel licht Eline van Baal toe waarom deze samenwerking gestart wordt en hoe die eruit ziet.

Wie zich online op een website begeeft, bevindt zich al snel in een experiment. Zo kan het voorkomen dat u een andere weergave van een en dezelfde website ziet dan ik. Denk hierbij aan een andere geschreven boodschap, een andere titel of een andere prijsweergave. Bedrijven registreren wat het verschil in weergave doet met ons gedrag. Het op deze manier uitzetten van een versie A tegen een versie B wordt AB-testen genoemd.

AB-testen heeft als doel om het effect van kleine veranderingen op gedrag te meten. Op deze manier helpen AB-testen bedrijven om een website te ontwikkelen die ‘goed’ functioneert en leren ze bovendien wat wel en niet werkt. Het doel van een AB-test is doorgaans het verhogen van de verkoop, ook wel conversie-ratio-optimalisatie genoemd. Naarmate AB-testen echter omvangrijker wordt en bedrijven steeds meer inzichten verzamelen, neemt de interesse in gedrag en gedragsinzichten ook toe. Psychologie, en met name keuzegedrag van de consument, is voor bedrijven ineens concreet en meetbaar

Literatuurlijst

  1. Autoriteit Financiële Markten (2016). ‘Let op! Geld lenen kost geld’ geen onmiddellijk effect in verkoopomgeving. https://www.afm.nl/nl-nl/professionals/nieuws/2016/dec/geld-lenen-geen-effect
  2. Centraal Bureau voor Statistiek (2020). Recordbestedingen bij Europese webwinkels. https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2020/43/recordbestedingenbij-europese-webwinkels
  3. Centraal Bureau voor Statistiek (2019). Meisjes vaker op sociale netwerken dan jongens. https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2019/22/meisjes-vakerop-sociale-netwerken-dan-jongens
  4. Choi, J.J., Haisley, E., Kurkoski, J. & Massey, C. (2017). Small cues change savings choices. Journal of Economic Behavior & Organization, 142, 378- 395. Ebeling, F. & Lotz, S. (2015). Domestic uptake of green energy promoted by opt-out tariffs. Nature Climate Change, 5, 868–871.
  5. Frey, E. & Rogers, T. (2014). Persistence: How Treatment Effects Persist After Interventions Stop. Policy Insights from the Behavioral and Brain Sciences, 1, 172-179.
  6. Gneezy, A. (2017). Field Experimentation in Marketing Research, Journal of Marketing Research, 54, 140-143.
  7. Goswami, I. & Urminsky, O. (2016). When Should the Ask Be a Nudge? The Effect of Default Amounts on Charitable Donations. Journal of Marketing Research, 53, 829-846.
  8. Li, M. & Chapman, G.B. (2013). Nudge to health: Harnessing decision research to promote health behavior. Social and Personality Psychology Compass, 7, 187–198.
  9. Madrian, B.C. & Shea, D.F. (2001) The Power Of Suggestion: Inertia In 401(k) Participation And Savings Behavior. Quarterly Journal of Economics, 116, 1149-1187.
  10. Makel, M. C., Plucker, J. A., & Hegarty, B. (2012). Replications in Psychology Research: How Often Do they Really Occur? Perspectives on Psychological Science, 7, 537–542.
  11. Szaszi, B., Palinkas, A., Szollosi, A., Palfi , B. & Aczé l, B. (2018) A Systematic Scoping Review of Choice Architecture Interventions: towards a better understanding why and when nudges work. Journal of Behavioral Decision Making.
  12. Thaler, R. H., & Sunstein, C. R. (2008). Nudge: Improving Decisions About Health, Wealth, and Happiness. New Haven, CT: Yale University Press