Wie zich online op een website begeeft, bevindt zich al snel in een experiment. Zo kan het voorkomen dat u een andere weergave van een en dezelfde website ziet dan ik. Denk hierbij aan een andere geschreven boodschap, een andere titel of een andere prijsweergave. Bedrijven registreren wat het verschil in weergave doet met ons gedrag. Het op deze manier uitzetten van een versie A tegen een versie B wordt AB-testen genoemd.
AB-testen heeft als doel om het effect van kleine veranderingen op gedrag te meten. Op deze manier helpen AB-testen bedrijven om een website te ontwikkelen die ‘goed’ functioneert en leren ze bovendien wat wel en niet werkt. Het doel van een AB-test is doorgaans het verhogen van de verkoop, ook wel conversie-ratio-optimalisatie genoemd. Naarmate AB-testen echter omvangrijker wordt en bedrijven steeds meer inzichten verzamelen, neemt de interesse in gedrag en gedragsinzichten ook toe. Psychologie, en met name keuzegedrag van de consument, is voor bedrijven ineens concreet en meetbaar