Lees verder
De druk op de geestelijke gezondheidszorg wordt elke dag groter. Goed nieuws: er is een oplossing. Psychologen niet onnodig belasten met allerlei administratie bijvoorbeeld. Dat werkt, zegt Robert van Doorn, directeur van Cenzo B.V..
Cenzo

De inhoud van deze pagina is afkomstig van derden en valt niet onder de verantwoordelijkheid van de redactie van De Psycholoog.

Robert van Doorn

In elke winkelruit en op elke bedrijfsbus staat het te lezen: wij zoeken collega’s. Die zijn lastig te vinden, waardoor de werkdruk op de bestaande medewerkers voortdurend te groot is. Het gevolg? Uitval. En nóg meer werk voor de andere collega’s. Door die werkdruk zakken medewerkers vooral mentaal door het ijs. De gang naar de geestelijke gezondheidszorg klinkt logisch, maar biedt vaak geen uitkomst. Want ook daar is de werkdruk groot en zijn de wachtlijsten lang. Het gevolg: de klachten worden erger en de vraag naar psychologen groeit alleen maar.

Vol

Voer voor de overheid, zou je zeggen. En die komt wel met beleid, maar of het helpt? Daar heeft Robert van Doorn bedenkingen bij. ‘Het beleid is vooral gericht op het betaalbaar houden van de zorg. Dat betekent dat er niet méér psychologen bij mogen komen, terwijl er juist een tekort is. De overheid wil dat de zorg beter georganiseerd wordt. Daar ben ik het volledig mee eens, maar oplossingen zoals het transfermechanisme zijn niet toereikend. Daarbij worden cliënten regionaal doorverwezen en moeten wachtlijsten korter worden. Maar als overal wachtlijsten zijn, ga je van vol naar vol. Dus dat pakt het probleem niet in de kern aan. Ook van het Zorgprestatiemodel dat in januari is geïntroduceerd, kunnen we op korte termijn geen wonderen verwachten. Veranderingen kósten immers altijd eerst tijd.’

30 procent

De oplossing zit volgens Van Doorn in het beter organiseren van de zorg. En dat doet Cenzo. Via een franchiseformule kunnen vrijgevestigde psychologen zich bij het bedrijf aansluiten. Cenzo zorgt voor administratieve ondersteuning, houdt psychologen vakinhoudelijk op de hoogte, geeft trainingen en biedt toegang tot een intervisienetwerk. ‘De psychologen die bij ons zijn aangesloten, ervaren een tijdswinst van 20 tot 30 procent’, rekent Van Doorn voor. ‘Ook de behandelresultaten zijn goed: cliënten geven een 8,4 voor de zorg en hun klachten dalen met 83 procent.’

Preventief

Het tweede spoor dat Cenzo volgt, is investeren in bedrijfszorg. ‘Door contracten met arbodiensten, verzekeraars en werkgevers zien wij in een vroeg stadium medewerkers die kampen met mentale klachten. Door samen met GZ-psychologen én A&G-psychologen vroegtijdig preventieve mentale zorg te bieden, voorkomen we dat ze ergere mentale klachten ontwikkelen en in de reguliere zorg terechtkomen. Zo houden we werkend Nederland werkzaam.’