Lees verder
Wie een idee of ontwerp wil aanpassen, is algauw geneigd er van alles aan toe te voegen. Terwijl het net zo efficiënt kan zijn om juist iets weg te strepen.
Iris Dijkstra

Of we nu een ontwerp willen verbeteren of iemand tot ander gedrag proberen te motiveren, we halen alles uit de kast. Het ligt nu eenmaal in onze aard de volledige trukendoos open te willen trekken als we verbetering nastreven. Dat een ontwerp, idee of situatie er ook beter op kan worden door juist iets weg te laten, wordt vaak over het hoofd gezien. Dat suggereert althans recent onderzoek, waarbij Amerikaanse wetenschappers eerst eenvoudige observationele studies uitvoerden. Zo moesten deelnemers op de computer blokjespatronen symmetrisch maken. Het kostte precies evenveel stappen om aan de ene figuur iets toe te voegen als om bij de andere figuur iets weg te halen. Toch koos 80% ervoor iets toe te voegen. Vergelijkbare resultaten werden gevonden in studies waarbij deelnemers essays moesten aanpassen en routes moesten verbeteren.

Deze bevindingen vormden de aanzet tot acht experimenten waarbij deelnemers werd gevraagd een idee, object of situatie aan te passen. Ze moesten bijvoorbeeld een mini-golfbaan verbeteren, een Lego-constructie stabiliseren of blokjespatronen symmetrisch maken. Zeker als de deelnemers er niet op werden gewezen dat ze ook iets weg konden laten, als ze maar één kans hadden om iets aan te passen en als ze cognitief zwaar belast werden, waren ze eerder geneigd iets toe te voegen dan om iets te schrappen.

Volgens de onderzoekers kunnen socio-culturele motieven hierbij een rol spelen. We associëren ‘beter’ nu eenmaal sterker met ‘meer’, en voegen liever iets aan ons bezit toe dan dat we er iets van inleveren. Maar ook cognitie is belangrijk, want het is makkelijker om iets ergens bij op te tellen dan om iets ergens van af te trekken. ‘Less is more’ is blijkbaar makkelijker gezegd dan gedaan.

Bron: Adams, G. et al. (2021). People systematically overlook subtractive changes. Nature, 592, 258-261. Doi: 10.1038/s41586-021-03380-y.

Beeld: 99Art/shutterstock.com