Over het belang van een objectieve eindtoets ten behoeve van de advisering van vervolgonderwijs na de basisschool is altijd veel te doen. Recent verscheen een uiterst kritisch proefschrift (Heij, 2021), waar Meijer en Sijtsma (2022) kritische kanttekeningen bij plaatsten (zie ook Heij, 2022; Veenman, 2022). Het bestaan van vijf eindtoetsen van vijf verschillende aanbieders naast elkaar maakt het ook niet gemakkelijker om de waarde van een eindtoets in te schatten. Waarom vijf verschillende en niet één goede? Ook het beleid ten aanzien van eindtoetsen verandert regelmatig. De volgende verandering, van Centrale Toets naar Doorstroomtoets, staat in 2023-2024 alweer op de agenda.
In dit artikel bepleiten we het gebruik van een eindtoets ten behoeve van de advisering over vervolgonderwijs na de basisschool. Dat doen we op basis van wetenschappelijke argumenten. Daarvoor is nodig dat we de huidige, complexe situatie begrijpen, maar er niet in te verdwalen. We besteden daarom weinig