Het doel van de Wet Klachten, Kwaliteit en Geschillen Zorg (WKKGZ), die de Kwaliteitswet Zorginstellingen en de Wet Klachtrecht Cliënten Zorgsector vervangt, is om meer waarborgen te bieden voor een goede kwaliteit van de zorg. Er moet worden geleerd van dingen die niet goed zijn gegaan. Zorgaanbieders dienen daarom de kwaliteit van de verleende zorg en het personeel meer te onderzoeken en te registreren. Er moet ook meer openheid van zaken worden gegeven, niet alleen naar de Inspectie voor de Geozndheidszorg (IGZ) toe, maar ook jegens cliënten. Het, te respecteren, doel van de WKKGZ leidt in de praktijk tot een aanzienlijke extra werklast.
Toepassingsgebied
De WKKGZ is van toepassing op instellingen én solistisch werkende zorgverleners (zij worden ‘zorgaanbieders’ genoemd). Er moet wel zorg worden verleend zoals wordt omschreven in de Zorgverzekeringswet (ZVW) of de Wet Langdurige Zorg (WLZ) en/of er moeten handelingen worden verricht op het gebied van de individuele gezondheidszorg (zie