‘Wit-Rusland doet helemaal niets tegen corona. Helemaal niets. Ik heb de cijfers vandaag nog bekeken, en die wijken niet substantieel af van andere landen.’
‘Nee, maar daar is geen vrije journalistiek.
‘Het gaat erom dat er daar geen maatregelen zijn.’
‘Nee, maar we weten niet hoe het er daar aan toegaat. Of er misschien mensen dood liggen te gaan, of…’
‘Nee, maar de cijfers zijn toch gewoon inzichtelijk?’ ‘Maar Wit-Rusland is nu net…’
‘Het is
Heeft gereageerd op:
Dit artikel volgt dezelfde lijn als het artikel van Geertje Kindermans: Vaccineren tegen fake news, daarvoor geef ik ook dezelfde reactie:
In dit artikel wordt een onderscheid gemaakt tussen nieuws en nepnieuws en tussen dat er geen complotten gaande zijn en wel. Er wordt vanuit gegaan dat het ware nieuws van de msm komt en dat er geen complot gaande is. En de mensen die daar anders over denken, dat daar dan psychologisch iets mis mee is. Er volgen dan wat psychologische visies die dit bekrachtigen.
Hoe komen we tot waarheid lijkt mij de vraag. De waarheid kan zich toch zowel in de msm bevinden als ook in het alternatieve veld? Er kunnen toch ook complotten zijn? Dan zou het toch goed zijn om ook psychologisch te kijken naar de mensen die automatisch de informatie van de msm als waar aanvaarden? En ook dient dan toch ook psychologisch gekeken te worden naar de mensen die elk complot op voorhand ontkennen; de complot ontkenners?
Ik zou graag in een volgende NIP blad ‘Psycholoog’ de psychologie beschreven willen zien van de msm ‘volgers’ en de ‘complot ontkenners’. Want al de psychologische processen die beschreven zijn in dit artikel kan men ook toepassen op hen. Van belang is niet alleen de psychologische processen te bestuderen waarom iemand nu wel een visie als waar aanneemt of een complot voor waar aanneemt of deze per definitie ontkent, maar dat de visies op waarheid onderzocht worden met een open blik.
Neem de grondlegger van de psychoanalyse: Sigmund Freud. Hij kwam in zijn praktijk zoveel patiënten tegen die leden onder de gevolgen van seksueel misbruik. Hij kon dit niet geloven en hij bedacht vervolgens psychoanalytische theorieën, waarmee hij de traumatische ervaringen van zijn patiënten dus ontkende! Wat is het in de mens die het kwaad niet aankan en dan iets anders gaat bedenken?
Waarom zouden we in de Coronacrisis tijd alleen maar het eenzijdige verhaal van het virus geloven, dat we alleen daardoor ziek worden en dat we alleen de ziekte kunnen voorkomen door maatregelen en een vaccin te nemen? Waarom worden er zo weinig psychologische, leefstijl factoren meegenomen in de visie die ook een rol spelen of je wel of niet ziek kan worden? Waarom wordt de factor van de ongezonde werking van elektromagnetische stralingen niet serieus genomen of verder onderzocht?
En wij dienen te geloven dat het vaccin veilig en effectief is, terwijl deze nog in een experimentele fase zit van het onderzoek en dat er op dit moment 70.000 mensen aan het vaccin overleden zijn en er 11 miljoen mensen lijden aan de bijwerkingen. Dus alles wat de msm verteld heeft is de waarheid? Vanuit de psychologie weten we toch dat angst negatief inwerkt op ons immuunsysteem?
En dan wat voor een maatschappij zijn wij gaan leven? Psychologische gezien is de overheid toch een strenge ouder gaan spelen en het volk dient als een kind, deze autoriteit te geloven en te volgen, zonder zelf na te denken? In deze ‘Psycholoog’ staat terecht een artikel over de negatieve gevolgen van de maatregelen. En dan wie leidt dit alles eigenlijk? De regeringen? Wat is de rol van het W.E.F. (Het world economic forum). Vele politieke leiders ook in Nederland zijn lid van deze groep. Wat zijn hun plannen? Zij willen een ‘Great reset’. Zij willen van de wereld een technocratie maken, dat alles is te lezen op hun website en in de boeken zoals: De 4de revolutie en Covid 19 and the great reset. Dat betekent te gaan leven in een controle samenleving. Willen wij op China gaan lijken en gaan leven met het ‘social credit system’? Zien we ook de gevaren van het transhumanisme? Dat we als mens een halve robot kunnen worden? Is dat wat we willen?
Laten we dit alles gaan onderzoeken op waarheid en wat wij goed vinden, i.p.v. op voorhand visies af te wijzen. Dat is toch de opdracht van wetenschap alles te onderzoeken? Juist door de psychologie kunnen we ons bewust worden hoe emoties de weg naar waarheid kunnen belemmeren. Laten we dus de psychologie gebruiken om de waarheid te vinden en niet om vanuit emotie en vooroordelen het onderzoek te stoppen. Als we de plannen van het W.E.F. ‘the great reset’ serieus nemen, des te beter kunnen we met elkaar een beter plan voor de toekomst uitdenken en uitvoeren.